Rancangan Pelajaran Tahunan Geografi Tingkatan 1 Tahun 2012
Minggu | Tajuk | Konsep | Hasil Pembelajaran | Cadangan Aktiviti P&P | Catatan/BBM/Latihan |
1 (4 – 8 Jan) | Orientasi pelajar tingkatan 1 | ||||
2 (11-15 Jan) | 1. Kedudukan | Kedudukan relatif | Memahami kedudukan sesuatu tempat berdasarkan kordinat dan kedudukan relatif. Aras 1 • Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris. • Memberi contoh kedudukan murid dalam kelas mengikut lajur dan baris. • Menyatakan kedudukan relatif sesuatu tempat. Aras 2 • Melukis pelan kedudukan murid dalam kelas mengikut lajur dan baris | Menunjuk cara menyatakan kedudukan murid di dalam kelas mengikut lajur dan baris. Menyatakan kedudukan sesuatu tempat seperti kantin dan bilik guru dari titik rujukan berdasarkan kerja lapangan. Menjalankan kerja lapangan untuk menentukan kedudukan kawasan di sekitar sekolah seperti kantin dan bilik guru. Mencari harta karun dengan merujuk lajur dan baris | BBM /BBB 1 Buku Teks 2 Lembaran kerja pelan kelas kelas Latihan Buku teks m.s. 6-7 |
3 (18-22 Jan) | Arah | Arah | Menentukan arah dengan menggunakan kompas. Aras 1 • Menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin. • Melukis lapan arah mata angin berpandukan kompas. Aras 2 • Menjelaskan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas dari titik rujukan yang dipilih dalam peta lakar/pelan. • Menjelaskan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas dari titik rujukan yang dipilih berdasarkan kerja lapangan di kawasan sekolah | Menunjuk cara menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas. Menjalankan kerja lapangan untuk mencari arah dengan menggunakan kompas | BBM /BBB 1 Kompas 2 Buku Teks Latihan Buku teks m.s. 13 - 14 |
4 (25-29Jan) | 3. Skala dan jarak | Jarak | Mengenal skala dan jarak. Aras 1 • Mengenal pasti dan melukis skala lurus • Mengukur panjang dan lebar bilik darjah dengan menggunakan skala lurus. • Mentakrifkan konsep jarak • Menyatakan jarak dari rumah ke sekolah. Aras 2 • Melukis pelan bilik darjah berasaskan skala lurus. • Mengira jarak relatif dan jarak mutlak dari rumah ke sekolah. Aras 3 • Mengira jarak relatif dan jarak mutlak di peta lakar | Menunjuk cara mengukur jarak dengan menggunakan skala lurus. Membincangkan jarak relatif dan jarak mutlak rumah murid ke sekolah, pekan atau bandar yang berdekatan | BBM / BBB 1. Pembaris 2. Pita ukur 3. Buku Teks 4 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 Latihan Buku teks m.s. 21-22 |
5 (8-12 Jan) | 4. Graf | Graf bar mudah Graf Garisan | Mengaplikasikan maklumat dalam bentuk jadual dan graf. Aras 1 • Mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah. • Memilih data yang relevan. • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual. • Membina graf bar mudah dan graf garisan berdasarkan jadual. Aras 2 • Membina graf bar mudah dan graf garisan berdasarkan jadual, menggunakan label yang betul dan petunjuk yang sesuai. Aras 3 • Mentafsir jadual, graf bar mudah dan graf garisan | Membincangkan istilah petunjuk kata Membincangkan pelbagai kaedah mengumpul dan merekod data. Menunjuk cara teknik membina jadual dan graf penggunaan komputer digalakkan Menunjuk cara mentafsir jadual, graf bar mudah dan graf garisan. Menggunakan komputer untuk membina jadual dan melukis graf | BBM /BBB
5 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 Latihan Buku Teks m.s. 32 -33 |
6 (15-19 Feb) | 5. Peta | Kedudukan Arah Jarak | Memahami ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta lakar. Aras 1 • Mengenal pasti ciri-ciri fizikal dan budaya berdasarkan simbol dalam peta lakar. • Menyatakan kedudukan, arah dan jarak ciri-ciri geografi yang diperhatikan. Aras 2 • Mengaplikasikan simbol-simbol yang mewakili ciri-ciri fizikal dan budaya ke dalam peta lakar. Aras 3 • Mentafsir peta lakar. | Menunjuk cara untuk menentukan kedudukan, arah dan jarak ciri-ciri fizikal dan budaya pada peta lakar. Menunjuk cara melukis simbol untuk menunjukkan ciri-ciri fizikal dan budaya pada peta lakar. Mengkaji secara kumpulan: - peta lakar - peta bergambar - peta pelancongan | BBM /BBB 1. Peta lakar 2. Buku Teks 3 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 Latihan Buku teks m.s. 41- 42 |
Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia
Minggu | Tajuk | Konsep | Hasil pembelajaran | Cadangan aktiviti | Catatan/BBM/Latihan |
7 (1-5Mac) | 1.1 Bentuk muka bumi | Lembangan | Memahami kepelbagaian bentuk muka bumi negara Malaysia. Aras 1 • Menyatakan pelbagai bentuk muka bumi negara Malaysia • tanah tinggi • tanah pamah • lembangan • pinggir laut • Mengenal pasti kepelbagaian bentuk muka bumi negara Malaysia berpandukan peta • tanah tinggi • tanah pamah • lembangan • pinggir laut Aras 2 • Menghuraikan dengan contoh kedudukan dan keistimewaan pelbagai bentuk muka bumi | Melabel negeri-negeri di Malaysia dalam peta kosong Membincangkan kedudukan dan keistimewaan pelbagai bentuk muka bumi negara Malaysia berpandukan pelbagai media seperti peta bentuk muka bumi Malaysia dan internet. Menghasilkan buku skrap bentuk muka bumi negara Malaysia. Menghasilkan model bentuk muka bumi negara Malaysia secara kumpulan | BBM /BBB 1 Peta Dunia 2 Peta Malaysia mengikut sempadan negeri 3 Buku Teks 4 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 Latihan Buku Teks m.s 62-63 Melabel banjaran |
8 (8-12 Mac) | a. Tanah tinggi | Lipatan | Memahami sistem gunung lipat. Aras 1 • Mengenal pasti rangkaian banjaran gunung negara Malaysia. • Menamakan rangkaian banjaran dan gunung utama di atas peta Malaysia. • Menyatakan banjaran gunung negara Malaysia adalah sebahagian daripada sistem Banjaran Gunung Asia. • Menyatakan dua jenis sistem gunung lipat · gunung lipat muda · gunung lipat tua Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh rangkaian banjaran gunung negara Malaysia dalam sistem banjaran gunung asia • Menjelaskan ciri-ciri sistem · gunung lipat · gunung lipat muda · gunung lipat tua Aras 3 • Membandingkan dan membezakan ciri-ciri sistem gunung lipat | Banjaran dan gunung negara Malaysia dan Asia dengan menggunakan pelbagai media seperti peta, atlas dan internet. Mencari maklumat melalui: - tayangan video - internet - majalah/akhbar | BBM /BBB 1 Kain tebal 2 Gambar 3 Visual sumber internet wikipedia ( tectonic) 4 Buku Teks 5 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 Latihan Buku teks m.s. 62-63 |
9 (22-26 Mac) | b. Tanah Pamah |
| Mengetahui taburan tanah pamah dan dataran negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan contoh-contoh tanah pamah dan dataran negara Malaysia. • Menamakan tanah pamah dan dataran utama negara Malaysia di atas peta. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan kawasan tanah pamah dan dataran negara Malaysia | Menjelaskan petunjuk kata m.s 61 Mencari maklumat tentang kedudukan tanah pamah dan dataran negara Malaysia serta kepentingan berpandukan pelbagai media seperti : peta, cakera padat dan internet | BBM /BBB
3 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 Latihan Buku teks m.s. 62-63 |
10 (29 Mac - 2 April) | c.Pinggir Laut | Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia. Aras 1 • Menyatakan bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia. • tebing tinggi • tanjung • teluk • pantai • pulau • pentas benua Aras 2 • Menerangkan pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia berdasarkan rajah. • Menjelaskan dengan contoh bentuk-bentuk muka bumi pinggir laut serta keistimewaannya. | Mencari maklumat bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia berpandukan pelbagai media seperti rajah, video dan internet. Membincangkan keistimewaan bentukbentuk muka bumi pinggir laut dengan bantuan pelbagai media seperti foto,poster dan internet. Menghasilkan model bentuk muka bumi pinggir laut | BBM /BBB 1 Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ Latihan Buku teks m.s. 62-63 | |
11 (5-9 April) | d. Saliran | Profil panjang Profil rentas | Memahami profil sungai. Aras 1 • Menyenaraikan jenis-jenis saliran • Menamakan sungai dan tasik negara Malaysia di atas peta. • Melukis profil panjang dan profil rentas sungai. • Menyenaraikan bentuk muka bumi sepanjang aliran sungai • jeram • air terjun • likuan sungai • likuan terpenggal • tasik ladam • tasik • delta Aras 2 • Melukis dan melabel bentuk muka bumi profil panjang sungai. • Menghubungkaitkan bentuk muka bumi sepanjang aliran sungai dengan profil panjang dan profil rentas sungai | Menunjukkan kedudukan saliransaliran utama negara Malaysia berpandukan peta. Mengumpul maklumat tentang sungai berpandukan pelbagai media seperti carta, model, video dan internet. Mencipta puisi tentang keunikan pandang darat sungai, tasik dan air terjun. Mengumpul gambar dan membuat buku skrap mengenai sungai | BBM /BBB 1. Peta taburan sungai 2. Gambarajah profil sungai 3. Buku Teks 4 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ Latihan Buku teks m.s. 63 Rujuk modul JPNJ 2009 |
12 (12-16 April) | 1.2 Potensi dan halangan bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia. a. Potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia | Memahami potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia. Aras 1 • Menyatakan kepentingan bentuk muka bumi negara Malaysia kepada kegiatan manusia. • Tanah tinggi contoh: kuasa hidroelektrik, pelancongan. • Tanah pamah contoh: petempatan, pertanian • Pinggir laut contoh: perikanan, pelancongan • Saliran contoh: minuman, perikanan Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan bentuk muka bumi, tanah tinggi, tanah pamah, pinggir laut dan saliran terhadap pembangunan negara Malaysia. Aras 3 • Membandingkan dan membezakan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia antara negara Malaysia dengan negara lain seperti: • kepentingan tanah tinggi untuk pelancongan di Switzerland. • kepentingan cerun bukit untuk pertanian di Pulau Jawa. • kepentingan sungai untuk pengangkutan di Thailand. • kepentingan tasik untuk perikanan di Tonle Sap kampuchea | Menghasilkan peta minda untuk menunjukkan potensi bentuk muka bumi negara Malaysia. | BBM /BBB 1.Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR Latihan Buku teks m.s. 62-63 | |
13 (19-23 April) | b. Halangan bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia | Memahami halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia. Aras 1 • Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia. • cerun curam sukar untuk mendirikan petempatan. • sungai beraliran deras sukar untuk pengangkutan. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia. Aras 3 • Merangkakan langkah-langkah mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia | Sumbang saran halangan bentukmuka bumi terhadap kegiatan manusia | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Dari modul PMR JPNJ 2009 Latihan Buku teks m.s. 76-77 | |
14 (26-30 April) | 1.3 Kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar | Pemeliharaan Pemuliharaan | Mengetahui kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. Aras 1 • Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. • penebangan pokok • kegiatan pertanian • pembinaan jalan raya Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. Aras 3 • Menganalisis kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar dan langkah-langkah mengurangkannya. • Merumus kesan jika alam sekitar tidak terpelihara | Perbincangan peranan setiap individu untuk memelihara alam sekitar dan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. | BBM /BBB 1.Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 Latihan Buku teks m.s. 85 -86 |
TEMA 2: CUACA DAN IKLIM SERTA PENGARUHNYA
15 & 16 (3-14 Mei) | 2.1 Pergerakan bumi di dalam sistem suria a. Pengaruh pergerakan bumi terhadap cuaca dan iklim | Putaran Peredaran Kebenuaan Kelautan Kepulauan Ketinggian | Memahami putaran dan peredaran bumi. Aras 1 • Mentakrifkan putaran dan peredaran bumi • Menyenaraikan kesan-kesan putaran. • Menjelaskan kejadian siang dan malam • Menyenaraikan kesan-kesan peredaran bumi • musim bunga • musim panas • musim luruh • musim sejuk Aras 2 • Menghuraikan: • kejadian siang dan malam • kejadian empat musim | Simulasi tentang putaran dan peredaran bumi. Mengumpul gambar yang menunjukkan suasana empat musim. | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 3. Visual sistem suria Latihan Buku teks m.s 102- 103 |
17 (17-21 Mei) | b. Cuaca dan iklim negara Malaysia | Suhu Angin Hujan | Memahami ciri-ciri iklim negara Malaysia dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Aras 1 • Mengenal pasti ciri-ciri iklim negara Malaysia dari segi: • suhu • angin • hujan • Menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim negara Malaysia: • kedudukan • angin monsun • ketinggian • kepulauan Aras 2 • Menghubungkaitkan faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim dengan ciri-ciri iklim negara Malaysia. • kedudukan • angin monsun • ketinggian • kepulauan • Menjelaskan kedudukan negara Malaysia yang bebas daripada taufan, siklon tropika dan kemarau yang berpanjangan. | Mengumpul maklumat tentang ciri-ciri iklim negara Malaysia melalui pelbagai sumber seperti: - internet - pusat kaji cuaca Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim negara Malaysia | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 Latihan Buku teks m.s 102- 103 |
18 (24-28 Mei) | 2.2 Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia a. Pengaruh cuaca dan iklim terhadap cara hidup | Cara hidup manusia | Memahami keadaan iklim dan cara hidup manusia di kawasan zon iklim tertentu. Aras 1 • Mengenal pasti keadaan iklim di kawasan: • Zon panas (Gurun Thar) • Zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • Zon sejuk (Greenland) • Menyatakan cara hidup manusia di kawasan: • Zon panas (Gurun Thar) • Zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • Zon sejuk (Greenland) Aras 2 • Menerangkan iklim negara Malaysia dan iklim di kawasan zon iklim lain: • Zon panas (Gurun Thar) • Zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • Zon sejuk (Greenland) • Menjelaskan cara hidup manusia di kawasan: • Zon panas (Gurun Thar) • Zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • Zon sejuk (Greenland) Aras 3 • Membandingkan iklim negara Malaysia dengan iklim negara-negara lain serta mengetahui persamaan dan perbezaan pelbagai cara hidup manusia di kawasan: • zon panas (Gurun Thar) • zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • zon sejuk (Greenland | Mengumpul maklumat bergambar daripada pelbagai media seperti video, internet dan majalah tentang keadaan iklim di kawasan: - zon panas (Gurun Thar) - zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) - zon sejuk (Greenland) Perbincangan secara berkumpulan tentang persamaan dan perbezaan cara hidup manusia negara Malaysia berbanding dengan: - zon panas (Gurun Thar) - zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) -zon sejuk (Greenland) | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 3.Tayangan Visual Latihan Buku teks m.s 116 |
19 (21-25 Jun) | b. Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan ekonomi negara Malaysia | Memahami pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan ekonomi negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan kegiatan ekonomi utama negara Malaysia • Menyatakan faktor cuaca dan iklim yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia • pertanian • perikanan Aras 2 • Menghubungkaitkan pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia negara Malaysia • pertanian • perikanan | Membincangkan bagaimana kegiatan ekonomi negara Malaysia dipengaruhi oleh cuaca dan iklim berpandukan pelbagai media seperti video, internet dan majalah. Meramalkan kesan perubahan cuaca terhadap kegiatan manusia di negara Malaysia. | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 3 Tayangan Visual Latihan Buku teks m.s 116 | |
20 (28Jun – 2Julai ) | 2.3 Pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim |
| Pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim. Aras 1 • Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim. • peningkatan suhu • kemarau • jerebu • hujan asid • kesan rumah hijau • pulau haba • penipisan lapisan ozon Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh pengaruh penebangan hutan, perindustrian, pembakaran terbuka terhadap cuaca dan iklim. Aras 3 • Merumus kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim | Sumbang saran kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim. Mengumpul maklumat mengenai kesan pengaruh kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim daripada pelbagai media seperti video, majalah, akhbar, cakera padat dan internet. Menyelesaikan teka silang kata berkaitan dengan pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim. Meramalkan kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim. | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 3 Tayangan Visual Latihan Buku teks m.s 123-124 |
21 (5 -9Julai) | 3.1 Jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar | Kepelbagaian Taburan | Memahami jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia • Hutan Hujan Tropika • Hutan Paya • Hutan Pantai • Hutan Gunung • Memadankan taburan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di atas peta negara Malaysia • Menyenaraikan contoh hidupan liar di negara Malaysia • Mengenal pasti ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia Aras 2 • Menghuraikan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. • Hutan Hujan Tropika • Hutan Paya • Hutan Pantai • Hutan Gunung Aras 3 • Membandingkan dengan contoh rajah profil tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. | Sumbang saran jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia. Menerangkan jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia berpandukan pelbagai media seperti peta, video dan internet. Menjalankan aktiviti lawatan sambil belajar. Menghasilkan buku skrap mengenai ciri-ciri tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Menghasilkan model lapisan hutan negara Malaysia. | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 4 Tayangan Visual 5 Gambarajah lapisan hutan Latihan Buku Teks m.s 138-139 |
22 & 23 (12-23 Julai) | 3.2 Faktor-faktor Yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi a. Faktorfaktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia b. Jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di negara-negara lain | Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Aras 1 • Menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. • bentuk muka bumi • iklim • tanih • saliran Aras 2 • Menghubungkaitkan jenis tumbuh- tumbuhan semula jadi negara Malaysia dengan: • bentuk muka bumi • iklim • tanih • saliran Aras 3 • Menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia secara grafik seperti peta minda Tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di negara-negara lain. Aras 1 • Menyatakan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan: • Gurun panas (Sahara) • Tundra (Siberia) • Mediterranean (Turki) • Monsun Tropika (Thailand • Memadankan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di atas peta. • Gurun panas (Sahara) • Tundra (Siberia) • Mediterranean (Turki) • Monsun Tropika (Thailand) • Menyatakan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan: • Gurun panas (Sahara) • Tundra (Siberia) • Mediterranean (Turki) • Monsun Tropika (Thailand) Aras 2 • Menjelaskan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia dengan negara-negara lain • Memadankan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di atas peta. • Menyatakan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan: Aras 2 • Menjelaskan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia dengan negara-negara lain Aras 3 • Mencerakinkan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar : | Membincangkan faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi Menerangkan taburan dan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di negara-negara lain berpandukan pelbagai media seperti peta, video dan cakera padat. Mengumpul gambar berkaitan dengan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan: - Gurun panas (Sahara) - Tundra (Siberia) - Mediterranean (Turki) - Monsun Tropika (Thailand | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 3 Tayangan Visual Latihan Buku teks m.s 154- 155 BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 3 Tayangan Visual Latihan Buku teks m.s 154- 155 | |
24 (26-30 Julai) | 3.3 Kepentingan Tumbuh-tumbuhan semula jadi | Ekosistem Habitat | Memahami kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Aras 3 • Merumus tentang kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia secara grafik seperti peta minda. | Membincangkan secara kumpulan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 2 Tayangan Visual Latihan Buku teks m.s 165- 166 |
25 (2-6Ogs) | 3.4 Kesan kegiatan manusia terhadap tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan | Kepupusan Ketandusan Pencemaran | Memahami kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Aras 1 • Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan berikut terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. • pembalakan • pertanian • petempatan Aras 3 • Merumus kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar pada masa depan | Membincangkan bagaimana kegiatan manusia memberi kesan terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar berpandukan pelbagai media seperti video, internet dan majalah. Mendapat maklumat bergambar daripada majalah, akhbar, cakera padat dan internet. Menulis karangan ringkas tentang kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 3 Tayangan Visual Latihan Buku Teks m.s 173 -174 |
26 (9-13Ogos) | 3.5 Pemeliharaan dan emuliharaan tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan | Pemeliharaan Pemuliharaan | Memahami kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Aras 1 • Menyatakan pentingnya memelihara dan memulihara tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. • Menyenaraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar | Sumbang saran langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Melukis poster tentang pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Mengadakan permainan alam sekitar. Tayangan video tentang tumbuh – tumbuhan semula jadi dan hidupan liar | BBM /BBB 1 .Buku Teks 2 Lembaran kerja Dari modul PMR JPNJ 2009 3 Tayangan Visual Latihan Buku Teks m.s 182 - 183 |
27 (16Ogos- 24 Sept) | Kajian Geografi Tempatan TEMA 1: Bentuk muka bumi dan potensinya TEMA 2: Cuaca dan iklim serta pengaruhnya TEMA 3 ; Tumbuhan semulajadi hidupan kawasan kajian | Rujuk Huraian sukatan pelajaran | Buku Teks | ||
28 (4-29 Okt) | Latih tubi | Latih tubi Peperiksaan Akhir Tahun | Buku Teks |
No comments:
Post a Comment